Facebook under arbetstid!Tryck på gilla knappen!

 

 

Har säkert skrivit om det förut, fast är det så att internet har slagit ut den mänskliga kontakten? På arbetsplatser anses som asocial för att man inte är med i Facebook och lägger ut sitt privata liv. Helst ska man ha tillgång till Facebook under arbetstiden så man kan surfa där istället för att göra det man ska göra mellan 08,00-17,00. Samtidigt ska man skriva nedlåtande om arbetsplatsen/arbetskollegor. Hur produktiva är vi egentligen i Sverige under en arbetsdag?  Tror ca 20 % är på kurs eller föreläsningar, 40 % surfar på arbetstid. Detta gör att det är 40 % av oss som drar in pengar till AB Sverige och är produktiva. Tänk om en industriarbetare skulle använda sina maskiner under arbetstid för att göra egna saker till sitt hem och inte för företaget till export. Hur skulle vi hantera detta? titta på hur en normal fika rast ser ut på arbetsplatser omkring 70% sitter med sina mobiler o surfar. Är det detta som gör att man växer ihop som ett team på arbetplatsen?

 

 

Vad gör alla dessa små/mellan chefer som finns runt om i landet åt detta problem? Inget eftersom de också är ute på Facebook.

 

 

 

Läser i tidningar att ungdomen idag mår dåligt av att vara perfekt så de inte hängs ut på nätet. Varför har det blivit så och vad gör deras föräldrar, jo de sitter troligtvis och trycker på gilla knappen hos Facebook. Har inte dagens föräldrar någon koll på sina barn utan att vara ute på nätet med sin ”vänner” är viktigare än att barnen mår bra.visst ja dagens föräldrar måste ha det som kallas "egen tid". varför skaffa barn, tänk så mycket egen tid de haft utan dessa små varelser. Egen tid får man då barnen flugit ut ur boet.

 

Är verkligen data ett hjälpmedel eller är det så att vi (i-länderna) har hamnat i den situationen att vår värld klarar sig inte utan fungerande elektronik?

 

 

Många skräckfilmer handlar om när robotar tar över makten från människan, Har vi hamnat där idag? Data (internet) tagit kontrollen över oss i vår strävan att vara "gillade" samt visa att vi verkligen har social kompetens via nätet.

 

 

 

Alla vi klagar på att staten/samhället måste ingripa, men vem/vad är staten/samhället?

 

Nu är det dax att sova så man orkar "surfa" imorgon!

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Snejky

Men är det inte så att det är förbjudet att hålla på med sånt på datan under arbetstid...?
Eller är det bara jag som lever kvar på stenåldern...?

2013-01-22 @ 13:04:59
URL: http://snejky.bloggagratis.se
Postat av: Gubben

Tyvärr är det så att det är så vi tillhör stenåldern.

2013-01-22 @ 20:13:57
URL: http://mhats.blogg.se
Postat av: Micke

Jo...FB är här för att stanna känns det som...även jag uppdaterar min status från jobbet nån dag i veckan.
Underligt va mycket skit en del brukar skriva där...själv skulle jag aldrig beklaga mig så mycket över något där..FB tycks för en del blivit en typ av själavårdare..!
Har väl inga av mina vänner där som gnäller...gnäll tycker jag man ska hålla utanför internet..förutom när jag gnäller på bloggen förstås över våra styrande "pisshinkar" som kör landet åt helvete ;)

2013-01-26 @ 10:31:33
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Gubben

Visst kan vi "gnälla" lite både du o jag, fast om jag förstår Fb rätt så hängs privatpersoner ut och som jag skrev så är det väldigt vanligt med att man tillbringar sin arbetstid där. Visst kan man göra det men då kan vi inte ställa krav på att volvo arbetaren måste tillverka volvobilar under arbetstiden utan även han/hon kan surfa på Fb.

2013-01-27 @ 15:48:52
URL: http://mhats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0