Sjuk/ Funderingar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då man är hemma och är sjuk så blir det en hel del tv tittande. det som slår mig är att vi alla har svårt för att förstå att vissa kostnader kommer öka för det svenska samhället vare sig vi vill eller ej. Det jag tänker på den väntade ökningen av flyktingar och detta måste vi vara med på. Fly för sin religiösa eller politiska samt sexuella läggning, det måste vara en självklarhet för oss att hjälpa dessa individer samt se till att de kommer in i det svenska samhället.
 
När  man flyr ända upp till oss tror inte jag att man har tänkt sig att återvända till det gamla hemlandet.
Undrar ibland om vi verkligen förstår hur det måste kännas att samla ihop familjen och bara lämna allt man skaffat sig under alla år, helt nytt språk och nya sedvanor måste läras för att kunna få en chans till acceptans.
Det är vår förbannade skyldighet att se till att de kommer in i samhället så fort det går samt utnyttja den utbildning som dessa individer har. En läkare från Iran får städa eller köra taxi i Sverige med brist på personal inom sjukvården, detta kallas för att hjälpa in dem i samhället.
 
 
 
Så antagligen får vi kolla över de kostnader vi har idag eller se till att betala mer till staten. Tyvärr går det inte att äta kakan och samtidigt ha den kvar. Vilket man ibland får känslan av att vi fått för oss i vårat fosterland.
 
Vi konsumerar i vårt land som om vi hade tre jordklot, då måste det finnas ett utrymme för individuella besparingar för var och en av oss. visst har jag också drömmar om mer och bättre materiella saker, fast vad gör det om man får vänta i ytterligare ett år på nya vinterkängor då de gamla duger utmärkt. Detta gör att jag kommer på mig själv glömt att kolla upp vinterkängorna innan det blir vinter, har precis för mig att de läckte så där kommer det bli nya eller ha foten i en plastpåse.
 
 
 
Så inför valet måste vi förstå att även vi måste hjälpa till när världen brinner, sedan kan vi ha olika uppfattningar om skatt, skola och åldringsvård samt arbetssituationen i landet. Det är detta som kallas demokrati och gör oss till ett unikt land där många vill bo och visst finns det plats för flera invånare i vårat land som med rätt hjälp kommer bidraga till utveckling och skatteintäckter!.
 

 
Läst en toppenbra bok med mycket att skratta åt och det finns även inslag till eftertanke.  
Tyvärr kan man känna igen sig ibland. 
Läst någonstans att boken ska tydligen bli film, så det borde vara en film som är värd ett biobesök.
Kan givetvis rekommenderar den under det kommande höstrusket.
 
 
 
Hoppas verkligen att det var sista sjukfrånvaron för i år. det blir ganska segt att gå hemma och inte göra något nyttigt. "Du kan dammsuga "sade frugan, fast är man sjukskriven får man väl inte göra något svarade jag:-))!
 
Får se hur det blir till helgen om man kommer ut till stugan, vilket skulle vara skönt då man just nu är lite trött på att gå hemma i staden. man har inte gjort något vettigt utan bara tittat på tv samt läst boken.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Jag tror faktiskt inte att vi förstår vad det innebär att lämna sig land och fly. Senast svenskar gjorde det var under den stora emigrationen till Amerika. Enormt många lämnade landet då.

Krya på dig!

2014-08-21 @ 08:43:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: AnnaKK

Nä, det är klart vi inte kan förstå hur de som flyr från krig och förföljelse har och har haft det. Det går nog inte att föreställa sej, utan måste självupplevas. Men viljan att åtminstone vilja försöka förstå - den är det ju tyvärr också lite si och så med. Jag är rädd för att SD kommer att gå fortsatt bra även i detta val. :-(

Ska lägga boktipset på minnet!!

Krya på dej!!! :-)

2014-08-21 @ 08:55:24
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: Tommy

SV: haha, ett glas vin, skön musik och bokföring är fantastiskt bra :)

2014-08-21 @ 13:37:46
URL: http://tommytott.se
Postat av: Gubben

Är det SD som är den stora faran eller oss andra när vi kommer på att det kommer kosta för oss?

2014-08-21 @ 13:38:09
Postat av: Inger Maryissa

Bra skrivet och håller med dig i dina funderingar.
Ja, det är svårt för oss att föreställa oss hur det känns för flyktingar som måste lämna allt för att fly av olika orsaker
och sedan skapa sig ett nytt liv i ett helt främmande land, med allt vad det innebär

och ja, jag håller med om att de som flyr hit ska tas omhand på ett sätt så de kommer fortare in i samhället,
och uttnyttja den utbildning som många individer har

2014-08-21 @ 14:37:45
URL: http://ingermaryissa.bloggo.nu/
Postat av: Anonym

Å den där boken var verkligen så bra,krya på dej nu och du skriver otroligt bra, kram

2014-08-21 @ 21:34:06
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Gubben

Vi måste verkligen bli bättre på att utnyttja de kunskaper som finns hos de människor som väljer att leva samt låta sina barn få en uppväxt hos oss.

2014-08-22 @ 08:12:46
Postat av: Pernilla

Tack för många kloka och tänkvärda ord.
Boken har jag tittat på många gånger. Men jag har så många böcker som ligger på tur för att läsas så jag vet inte hur jag ska hinna?
/P

2014-08-23 @ 23:01:39
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Lena

Kul att du gillar min blogg.
I din blogg så gillar jag det här inlägget speciellt mycket. Självklart så ska vi dela med oss, eftersom vi är så lyckligt lottade att vi är födda in i välfärden.

2014-10-22 @ 10:46:34
URL: http://livetefterjobbet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0